Med en online-personlighet kan det blir lättare för en del människor att få sina sociala och känslomässiga behov tillfredsställda. De människor som har dåligt självförtroende och som kanske inte har det bästa sociala livet, kan tillfredsställa sina behov genom att koppla upp sig på sin ”online personlighet”.
Att spendera mycket tid på internet eller på sin så kallade onlinepersonlighet kanske inte låter som ett missbruk. Men det är ett stort problem att folk fångas upp utav alla dessa sociala medier och nästan släpper sin egna identitet. Att spendera mycket tid online blir sällan ifrågasatt.
Tillgängligheten är stor!
Sociala medier är så beroendeframkallande just för att du också går runt med alla i din ficka varje dag. Alla sorters sociala medier kan du ha i din mobil surfplatta m.m. Det bidrar till en stor del av människors beroende att hela tiden ”checka läget” bland kompisar och så vidare. Speciellt yngre kvinnor spenderar mycket tid på sociala medier via sina mobiltelefoner.
Hur man ska veta hur man missbrukar sociala medier är ganska lätt att konstatera. Om du inte klarar dig utan att gå in på dina olika profiler under en hel dag så är du beroende! Det är ett test som du kan testa, och kliar det då i fingrarna för att du bara måste titta så vet du att du har problem.
Dataspelsberoende.
Sitter du mycket framför din dator och spelar? Vet du inte hur många timmar ungefär du sitter och dagen så är du oftast beroende. Detta p.g.a att man tappar sin tidsuppfattning och det är ju ett väldigt skadligt missbruk till det sociala livet.
Personligen bör man kolla över sina vanor och ta kontroll över hur mycket man sitter framför sitt spel. Här är några exempel på vad som kan uppstå om man är beroende utav datorspel. Stämmer någon utav dessa punkter in på dig bör du se över problemet och i värsta fall söka hjälp.
- abstinens: spelaren blir rastlös, irriterad, deppig m.m. när spelet ”uteblir”
- skolk, missade prov, sämre betyg (yngre missbrukare), uppsagd från jobb eller praktikplats (äldre missbrukare)
- allvarliga konflikter med familj och vänner: bråk om middagstider, annat ansvar osv
- fokus och upptagenhet kring datorspel, även under icke speltid läser, pratar och tänker spelaren på spel
- lögner/förnekelse: spelaren ljuger om speltider och annat runt spel för att lugna omgivningen
- rubbad dygnsrytm, uppe på nätterna, sover på dagarna